Als je een product hebt gekocht en het is niet goed, dan ga je eerst terug naar de winkel.
Maar als het nu een heel duur product is, bijvoorbeeld een bank.
En de winkel zegt: jammer dan, pech gehad.
En wat als je ontevreden bent over een dienst, bijvoorbeeld over een zorgabonnement.
Dan kan de Geschillencommissie je misschien helpen.
Wat is de Geschillencommissie en wat doet ze?
De Geschillencommissie is elke dag druk bezig met het oplossen van klachten en geschillen.
Laagdrempelig, snel, eenvoudig en goedkoop voor consumenten en voor ondernemers.
Zij behandelen onafhankelijk en onpartijdig klachten tussen consumenten/patiënten en organsaties.
Voor heel veel producten en dienstverlening bestaat een geschillencommissie.
De Geschillencommissie is er voor iedereen, dus ook voor mensen met een licht verstandelijke beperking.
De Geschillencommissie nodigt je uit om mee te denken en je ervaringen te delen. Ze horen graag tips en tops van jou.
Zodat ze hun werk nog beter kunnen doen.
Voor wie
Voor mensen met een (licht) verstandelijke beperking.
Waar
Bij het Louwman museum in Den Haag.
Wanneer
Op donderdag 9 juni 2022
Aantal
Er hebben 5 mensen meegedaan aan deze BeleidsProkkel
Bijzonderheden
Die dag bestond de Geschillencommissie 52 jaar.
Dat vierden ze bij het Louwman museum in Den Haag.
Bij het Louwman museum hebben ze allemaal oude auto's.
De deelnemers werden door een medewerker van de Geschillencommissie opgehaald van het station van Den Haag (met hun eigen auto).
———————————————————————————————————————————————
Genomineerd in de categorie Gouden Starters: De Geschillencommissie
Al 52 jaar is De Geschillencommissie druk met het oplossen van klachten en geschillen tussen aanbieders van producten en diensten en de klanten van die aanbieders. Het is hun wens om toegankelijk te zijn voor iedereen. Daarom deden ze mee aan de Prokkelweek. Het werd een dag met een lach en een traan.
Enthousiast
Ed Stijnen was tot dit jaar Hoofd Klacht- en Geschilbehandeling en maakte tijdens de gemeenteraadsverkiezingen op een inclusief stembureau kennis met het concept ‘Prokkelen’. “Ik was er zo enthousiast over dat ik er met De Geschillencommissie ook graag wat mee wilde doen. Tijdens een jubileumfeest van De Geschillencommissie in het Louwman automuseum hebben we ook een aantal gasten met een (licht) verstandelijke beperking uitgenodigd.” Lianne, coach bij LFB STERKplaats Goes, ging samen met ervaringsdeskundige Michel van ’s Heeren Loo naar deze Prokkelstage. Ook Maria, STERKstudent bij LFB STERKplaats Rotterdam was deze dag aanwezig en vanuit Emmen was ervaringsdeskundige Janet erbij.
Goed om te toetsen
“Zij hebben meegedacht over een filmpje waarin De Geschillencommissie in eenvoudige taal uitlegt wat zij doen. Dat was bijzonder nuttig, want zelfs als je denkt het eenvoudig te hebben aangepakt, blijkt dat je toch dingen over het hoofd hebt gezien. Zo bleken de overgangen tussen de scènes te druk: te veel beelden en geluiden. Ook de woordkeuze bleek nog te moeilijk. Zo blijkt maar weer hoe goed het is om zoiets te toetsen. De ervaringsdeskundigen hebben aangeboden mee te kijken als een nieuw filmpje gemaakt is, heel fijn!”
De mensen vanuit De Geschillencommissie hadden een heel gezellig en ambitieus programma voor de dag bedacht. Toen het tijdens de lunch even wat onrustig was, werd het eventjes moeilijk voor een van de deelnemende ervaringsdeskundigen. “Dus daar was een traan, maar gelukkig kwam het weer goed en voor ons is ook zo’n moment leerzaam. Tijdens zo’n ontmoeting leer je echt hoe je met elkaar om kunt gaan op een manier dat het voor iedereen prettig is. We hebben die dag trouwens ook keihard gelachen met zijn allen en begrepen dat ze het erg leuk hebben gehad. We gaan kijken of we bij De Geschillencommissie permanent iemand met een (licht) verstandelijke beperking kunnen laten meedraaien in de organisatie.”